Thursday 29 December 2016

LIDAH BUAYA MAKANAN SUNNAH NABI MUHAMMAD S.A.W

Assalamualaikum.

Hari ini hati saya nak cerita,mungkin ramai yang tak tahu berkenaan pokok lidah buaya.Pokok lidah buaya antara pemakanan sunnah Nabi S.A.W.Eh?!! Ye Ke? Betul.

Manfaat-manfaat lidah buaya sudah diketahui Rasulullah terlebih dahulu namun kita seakan tidak peduli mengenai hadits-hadits tersebut, dan setelah perkembangan Ilmu pengetahuan dengan asas penelitian mula berkembang Alhamdulillah



Manusia mula sedar akan luarbiasanya pengetahuan itu.
Salah satunya pada tanaman lidah buaya ini, lidah buaya mengandungi crystalline glycoside berbillion yang merupakan minyak essensial yang sangat bermanfaat bagi kesihatan kulit terutama dalam keremajaan kulit. Oleh sebab itu, kini Lidah Buaya banyak dimanfaatkan untuk bahan asas bagi produk kecantikan dan kesihatan tubuh.

Selain itu, banyak kandungan lain yang menjadikan lidah buaya ini sangat bermanfaat.
Nabi Muhammad SAW bersabda,
“Di dalam pemanas mereka (yang tinggal di surga), lidah buaya akan dibakar, sehingga akan tercium aroma yang harum” (HR. Bukhari).

Selain manfaat yang ada dalam hadits Rasullullah SAW, ada pula pendapat dari Ibnu Qayyim berkata,
Aloe vera memiliki manfaat yang sangat banyak, terutama yang berasal dari India. Diantara manfaat yang dimilikinya adalah menetralisir zat kuning yang berlebih di otak dan saraf manusia. Jika SAPU DI DAHI bersama minyak bunga, maka itu akan berfungsi untuk mengurangkan rasa pening, mengubati luka dimulut dan di hidung.

Aloe vera adalah antara jenis herba semulajadi yang paling banyak mempunyai khasiat penyembuhan kepada manusia. Pengamal nutrien, Mike Adams dalam kajiannya berpendapat aloe vera adalah herba yang terbaik dalam beribu-ribu herba yang ditemuinya, manakala Garlic (bawang putih) menduduki tempat kedua. Memang tiada tumbuhan lain yang boleh memberi sebegitu banyak faedah perubatan seperti aloe vera.

Sejak penemuan semula lidah buaya pada awal 1900am, pelbagai penyelidikan telah dijalankan oleh saintis di seluruh dunia ke atas lidah buaya. Walaupun tidak terdapat sebarang unsur spesifik lidah buaya yang telah dikenalpasti boleh merawat apa-apa penyakit tertentu, namun secara umumnya para penyelidik percaya bahawa ia adalah tindakan bersinergi beratus-ratus sebatian dalam lidah buaya yang menghasilkan kesa-kesan positif yang telah dialami oleh pengguna-pengguna lidah buaya.

Analisa makmal gel aloe vera menunjukkan bahawa ia mengandungi lebih 200 sebatian termasuk 20 jenis asid amino, 12 antrakuinon, 12 vitamin, 8 enzim, 20 mineral, 4 sterol tumbuh-tumbuhan, monosakarida, polisakarida, saponin, asid salisilik, lignin dan hormon. Tindakan-tindakan bersinergi sebatian-sebatian inilah yang dipercayai imunnya, yang pula menolong memperkuatkan sistem pertahanan dan pemulihan badan kita untuk mengatasi pelbagai keadaan kesihatan.



KEBAIKAN FOREVER ALOE VERA

  1. Patented Stabilized Aloe Vera Gel, yang mana ketulenan, kualiti dan kesegaran aloe vera yang terdapat dalam setiap botol Aloe Vera.
  2. Daun ajaib lidah buaya ini mengandungi lebih daripada 200 bahan, termasuk 20 mineral, 18 asid amino dan 12 vitamin. Produk ini distabilkan dan dipatenkan bagi mengekalkan sistem penghadaman yang sihat dan tahap tenaga yang semula jadi.
  3. Forever Living syarikat pertama yang menerima sijil daripada International Aloe Science Council, ianya kaya dengan pulpa dan cecair mengesahkan lagi produk ini sama sifatAloe Vera Gel mencegah Diabetes.

Moga bermanfaat.Allahu A'lam.

No comments:

Post a Comment